ЦІКАВИНКИ ПРО МОВУ
• Найдавніші розділові знаки — кома і крапка. Вони з’явилися у друкованих книгах ХVІ
ст.
• Кома — слово з латинської мови; воно мало значення: кую, б’ю, відсікаю, відрубую, відділяю.
• Крапка — це буквальний переклад латинського слова пунктум. Це слово дало такі назви: пункт, пунктуація, пунктир, пунктуальний.
• Тире —
слово французьке. Означало воно у французькій — тягти. Першим застосував
цей розділовий знак російський історик і письменник М.Карамзін на
початку ХІХ ст.
• Апостроф —
наймолодший правописний знак нашого письма. З’явився він в українській
граматиці і набув правописних прав за радянських часів. Назва знака
взята з давньогрецької мови. Там вона означала: кривий, зігнутий,
повернутий.
***
• У стародавніх римлян слово
“канікула” означало “собачка”. А у нас, як відомо, канікулами
називається перерва в заняттях. Чи не дивно? Виявляється, що ні. Зоря в
сузір’ї великого Пса — Сіріус — у південних країнах найяскравіша від 22
липня до 23 серпня. У цей час там, у тих південних країнах, особлива
спека. Це викликало потребу зробити перерву в навчанні. У латинській
мові така перерва не мала спеціальної назви, а у нас вона пов’язується
із згаданим терміном — канікулами.
• Слово «журнал» утворене
від французького слова “жур” — “день”. На столі в учителя журнал. Не
шукайте родичів цього слова серед український слів, бо воно запозичене.
Отже, виходить, що журнал — це щоденник, у якому щодня записуються добрі
й не дуже добрі діла школярів.
За хорошу оцінку дома похвалять, за погану — перепаде від батьків. Та вже ж не так, як у Голандії. Там уведено спеціальний податок, який сплачують батьки, якщо їхній учень погано вчиться.
За хорошу оцінку дома похвалять, за погану — перепаде від батьків. Та вже ж не так, як у Голандії. Там уведено спеціальний податок, який сплачують батьки, якщо їхній учень погано вчиться.
• Слово «школа» було ще у
давньоруській мові. Перший запис про школу датується 1388 р. Очевидно,
це слово має грецьке походження. У давньогрецькій мові, правда,
буквальне значення слова “схоле” було спочатку іншим : “затримка”, потім
— “знання у вільний час” , далі “читання”, згодом “лекція”, а пізніше —
сучасне: “школа”. У Давній Греції школи з’явилися у VІ ст. до н.е., у
них навчалися хлопчики з вільних родин. Діти зразу йшли до школи, в якій
навчали писати, читати, рахувати. В інших школах учні вивчали співи,
музику, поезію. А тоді вже записувалися до шкіл, де здійснювалося
фізичне виховання і загартування: тут готували майбутніх воїнів. Усі
школи Давньої Греції були приватними. У Київській Русі перші школи
з’явилися у Х ст. У часи середньовіччя наша школа була багатоступеневою :
спочатку елементарна школа, потім граматична, а потому — школа риторів.
Училися в школах тільки діти привілейованих верств.
• Шкільний коридор недарма
має спільний корінь зі словом корида. Обидва слова походять від
латинського куррере - “бігати”. Та слід пам’ятати, що в сучасній школі
для бігу та інших фізичних вправ є спортивні зали.
• У Європі на сьогоднішній час говорять майже шістдесятьма мовами.
• Деякі слов’янські мови
(наприклад, російська, українська, сербська, болгарська) використовують
кирилицю. Вона була створена наприкінці ІХ — на початку Х ст.
слов’янськими просвітниками, проповідниками християнства братами Кирилом
та Мефодієм на основі грецького алфавіту. Грецька мова користується
власним алфавітом. Його перші букви — алфа і бета, звідси й походить
слово „алфавіт”. Азбука взяла свою назву від перших букв кирилиці „аз” і
„буки”.
• У Ватикані латинська мова вважається державною, проте в звичайному спілкуванні там говорять італійською.
• „Літературний негр” — це
журналіст, письменник, який пише за інших авторів, сам при цьому
лишаючись невідомим. Багатьом політикам, наприклад, промови та книги
пишуть такі автори-невидимки.
• Слово «осінь» походить від
назви одного з найбільших богів давньоукраїнського пантеону, бог
поліття й осені, щедрого врожаю й статків — Овсеня. Ще його називали
АВСЕНЬ, ГОВСЕНЬ, ОКСЕНЬ, ОСІНЬ, УСЕНЬ.
Зображувався він у вигляді вершника на коні з плодами в руках та в мішку. Вшановували Овсеня по закінченню всіх осінніх польових робіт. Свято тривало до свята КОЛЯДИ.
Зображувався він у вигляді вершника на коні з плодами в руках та в мішку. Вшановували Овсеня по закінченню всіх осінніх польових робіт. Свято тривало до свята КОЛЯДИ.
Немає коментарів:
Дописати коментар